Nu te zien

Nu te zien

Human After All

Te zien t/m 5 september 2021

koop tickets

Tot en met 5 september 2021 presenteert Keramiekmuseum Princessehof Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art. Deze tentoonstelling past in een reeks van toonaangevende hedendaagse kunstpresentaties van internationale allure, samengesteld door curator Tanya Rumpff. De gepresenteerde werken, sculpturen en installaties van tien kunstenaars uit Oost en West, appelleren niet aan rationele gevoelens, maar stellen primaire menselijke eigenschappen en aspecten aan de orde; La Condition Humaine, de mens met zijn beperkingen, nietig of zelfbewust, mooi of wreed.

William Cobbing, Text Based, 2018, filmstill
William Cobbing, Text Based, 2018, filmstill

La condition humaine
De tentoonstelling, samengesteld door curator Tanya Rumpff, doet een beroep op primaire, bijna dierlijke eigenschappen. Bijvoorbeeld de personages in het videowerk van Djurberg en Berg, die macht uitoefenen of juist onderdanig zijn. In het werk van William Cobbing laat hij mensen zien die nader tot elkaar proberen te komen, maar de klei zit tussen hen in en blokkeert het contact. Op het eerste gezicht is de installatie van Liliana Porter aandoenlijk. Maar wie langer kijkt naar de ravage die is aangericht door de schattige miniatuurmensen, ontdekt een diepere laag van creatie en vernietiging. In de levensboom van de jonge, doorbrekende kunstenares Kris Lemsalu groeien kleinere karakters uit de handen van de hoofdfiguur, symbolisch voor de levensloop. Sharon van Overmeiren put net als Lemsalu inspiratie uit volksculturen. Men denkt iets te herkennen, maar haar sculpturen laten zich lastig definiëren.

Leiko Ikemura, Wo-Man, 2018
Leiko Ikemura, Wo-Man, 2018
Kris Lemsalu, 3 of Life, 2017
Kris Lemsalu, 3 of Life, 2017

Interdisciplinair
Verschillende facetten van dit onderwerp, het menselijk tekort, worden door de kunstenaars vertaald in de discipline die bij uitstek zo menselijk is: keramiek. Ook voor hedendaagse autonome keramiek geldt dat de vingerafdruk van de maker letterlijk in de objecten achterblijft. Zoals de toonaangevende Japanse Leiko Ikemura. Een van de eerste kunstenaars die alleen met klei sculpturen maakte. Voor haar is het materiaal, klei, onderdeel van haar filosofie. Met haar mensfiguren, een recent schilderij, twee tekeningen en een film reflecteert ze op haar eigen vrouwelijkheid. Talent uit eigen land Mariken Wessels toont met haar sculpturen, foto’s en videowerk de schoonheid van het zwaarlijvige lichaam in beweging.

Mariken Wessels, Arising from the Ground, Model Cox II
Mariken Wessels, Arising from the Ground, Model Cox II
Mariken Wessels, Nude, Water and Green Leaves I, 2018
Mariken Wessels, Nude, Water and Green Leaves I, 2018

Naast keramiek worden film en fotografie op een verrassende manier benut. De films van Nathalie Djurberg en Hans Berg zijn een intrigerende mix van kleifiguren, muziek en animatie. In deze tentoonstelling laten ze een nieuwe film zien over onder andere hebzucht. Werk van dit toonaangevende kunstenaarsduo is opgenomen in de collecties van onder andere de Prada Foundation in Milaan en het Museum of Modern Art in New York.
Ook Geng Xue, die eerder te zien was in In Motion in het Princessehof in 2017, maakt internationaal furore met haar animatiefilms. De mensfiguren in haar werk zijn getekend door trauma, worstelingen of verleidingen, maar ook door verlangen en hoop. Zij toont het werk The Name of Gold, waarmee ze op de Biënnale van Venetië (2019) groot succes had.

© Nathalie Djurberg & Hans Berg; Courtesy Lisson Gallery
© Nathalie Djurberg & Hans Berg; Courtesy Lisson Gallery
GENG Xue, The Name of Gold, 2019, still 11, photograph Liu Dapeng
GENG Xue, The Name of Gold, 2019, still 11, photograph Liu Dapeng

Tot slot vult Klara Kristalova de laatste zaal met drie eilanden van mos, varens en andere planten. Levensgrote dier- en mensfiguren bewaken de eilanden. Samen met de internationaal befaamde bloemist Thierry Boutemy en een bedrijf gespecialiseerd in interieurbeplanting maakt Kristalova een indrukwekkend beplantingsontwerp met levend groen. De keuze van de planten is geïnspireerd op de flora in het bos waar Kristalova’s atelier staat.

Serie
Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art is de tweede in een serie van grootschalige internationale hedendaagse kunsttentoonstellingen in het Princessehof. Van 2 december 2017 t/m 6 mei 2018 toonde In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art in uiteenlopende installaties de rol van keramiek in de hedendaagse kunstwereld. Hoogtepunt waren de baden van Boursier-Mougenot, gevuld met intens blauw water waarin witte porseleinen schalen ronddreven. Zachte waterstromen zorgden voor een fascinerende compositie en een betoverend klankenspel.

 

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Prins Bernhard Cultuurfonds en P.M. de Klerk Keramiek Fonds en Snoek Puur Groen.

Partners van het Princessehof: Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique

Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer