Over

Hét nationale keramiekmuseum
in een 18de-eeuws stadspaleis
Over

Over

Hét nationale keramiekmuseum in een 18de-eeuws stadspaleis

Bezoek het Princessehof: een betoverend 18e-eeuws stadspaleis in het hart van Leeuwarden. Wandel door de indrukwekkende zalen waar prinses Maria Louise van Oranje-Nassau haar verhaal vertelt en ontdek de geboorteplek van de wereldberoemde kunstenaar M.C. Escher. Laat je verrassen door de adembenemende keramiekcollectie met topstukken uit Azië en Europa. Dwaal door dit doolhof van historie, kunst en verhalen – van keizerlijk Chinees porselein tot moderne meesterwerken. Er is niet alleen veel te zien, maar ook regelmatig wat te doen. Volg een workshop of rondleiding of kom langs voor een lezing!

18de-eeuws stadspaleis

Het Princessehof dankt zijn naam aan de stammoeder van het Nederlandse koningshuis: Maria Louise van Hessen-Kassel, prinses van Oranje-Nassau. Maria Louise, afkomstig uit een belangrijke adellijke Duitse familie, trouwt op 21-jarige leeftijd met Johan Willem Friso van Nassau-Dietz, stadhouder van Friesland en Groningen en prins van Oranje. Haar veelbewogen leven wordt uit de doeken gedaan in de permanente expositie Het Princessehof van Maria Louise.

Geboortehuis van M.C. Escher

In 1898 werd in hetzelfde pand bovendien de wereldberoemde graficus M.C. Escher geboren. In de kleine expositie Thuis bij M.C. Escher leert men de jonge Maurits Escher kennen. Ook maakte straatkunstenaar Leon Keer een grote anarmorphische muurschildering in de gewelfde kelder van het Princessehof, als ode aan de wereldberoemde Escher.

In 1917 kreeg verzamelaar Nanne Ottema beschikking over het stadspaleis en vestigde het Keramiekmuseum Princessehof. Het museum is ondergebracht in een serie rijksmonumenten die aan elkaar verbonden zijn waaronder het 18de-eeuwse paleis van Maria Louise van Hessen-Kassel. Het museumgebouw wordt verder gevormd door een 16de-eeuwse stins, een 19de-eeuws wijnpakhuis, de 17de-eeuwse Stadhouderlijke Rijschool en het pand aan de Grote Kerkstraat 9. Het Princessehof is een waar doolhof van zalen, kamers, trappenhuizen en zolders, ieder met een eigen datering, stijl en functie.

Collectie en tentoonstellingen

Vandaag de dag beheert het museum een rijke collectie van circa 35.000 voorwerpen. De nadruk ligt daarbij op Aziatische, Europese en moderne keramiek. Zo bezit het museum de grootste en meest gevarieerde verzameling Chinees porselein in Nederland en toont het een rijk een veelzijdig beeld van de Nederlandse art nouveau en art deco keramiek uit de periode 1880-1930. De collectie kent een aantal absolute hoogtepunten zoals het keizerlijk porselein uit China en een plastiek van Karel Appel.

Ontdek het Princessehof

In de vaste presentatie Van Oost en West op de eerste verdieping, reist u aan de hand van keramiek door de wereld en door de tijd. Elke plaats en tijd kent zijn eigen keramiek, waarin politieke, economische en culturele omstandigheden worden weerspiegeld. Kennis en smaak reizen bovendien van oost naar west en andersom. Onderweg ontdekt u dwarsverbanden in stijlen, vormen en technieken, verspreid over de hele wereld. Van China, de bakermat van de keramiek, tot in de Friese klei. Op de begane grond van het museum zijn wisselende tentoonstellingen te zien over aansprekende onderwerpen. Met een serie presentaties op de tweede verdieping haken we aan op de groeiende belangstelling voor keramiek als autonoom kunstmedium en als interessant materiaal voor ontwerpers. 

Jammer genoeg kunnen we niet alles laten zien in het museum. Het museum leent daarom zoveel mogelijk objecten uit aan andere instellingen in binnen- en buitenland. We werken daarnaast continu aan de digitale zichtbaarheid van de collectie, met een online database, collectieverhalen, foto’s, video’s, games en online exposities. 

Kolleksjesintrum Fryslân

Onze collectie bevindt zich in het meest duurzame museumdepot van Nederland: het energieneutrale KolleksjeSintrum Fryslân (KSF), dat we samen met het Fries Museum, Natuurmuseum Fryslân, het Fries Scheepvaartmuseum, het Fries Landbouwmuseum en het provinciale rijksarchief Tresoar gebruiken. 

Kookboek

Het Princessehof heeft een kookboek uitgebracht met bijzondere recepten die nationaal en internationaal bekende chef-koks, culinair schrijvers, bakkers en andere bevlogen foodies speciaal hebben bedacht bij serviesgoed uit de museumcollectie. Uniek is dat alle gerechten worden gepresenteerd op en in de kostbare, vaak eeuwenoude borden, schotels en kommen zelf. In het ruim 400 pagina’s tellende boek Kunst en Koken. Kookboek Keramiekmuseum Princessehof komen keramische en culinaire kunst voor het eerst letterlijk samen. Verkrijgbaar in de museumwinkel en in de webshop.

Inclusief en toegankelijk

Keramiekmuseum Princessehof is een gastvrije plek voor iedereen. Of u nu een ervaren keramiekliefhebber bent of nog nooit in een museum bent geweest: het is onze missie om iedereen zich bij ons thuis te laten voelen. En dat start al bij de basis. De collectie van het Princessehof is cultureel ontzettend rijk, met topstukken van over de hele wereld. In ons verwervingsbeleid is hier ook specifiek aandacht voor. 

Het museum sluit zich volledig aan bij de Code Diversiteit & Inclusie, om als museum open te staan voor diversiteit, en inclusiever te opereren op alle terreinen. Zo maken we regelmatiggelaagde actuele tentoonstellingen met een interculturereel onderwerp en veel ruimte voor persoonlijke verhalen. Het museum is gratis toegankelijk voor kinderen en jongeren tot 18 jaar en met onze onderwijsprogramma's op maat weten we precies de juiste snaar te raken. Middels bijzondere activiteiten en samenwerkingen verlagen we de drempel tot het museum bovendien doorlopend voor verschillende groepen mensen. Met verdiepende activiteiten bieden we kennis en inhoud aan cultuurliefhebbers. Gratis activiteiten maken het museum verder toegankelijk voor mensen met een kleine beurs en via de samenwerking met Vluchtelingenwerk bereiken we nieuwe Friezen. Middels speciale rondleidingen is het museum ook toegankelijk voor mensen met een visuele of auditieve beperking of dementie. Er zijn speciale programma's rond (hedendaagse) keramiek voor de makers. Voor mensen die we niet fysiek kunnen bereiken, ontwikkelen we online producten. Economisch dragen we bij door onze toeristische aantrekkingskracht. Voor grote tentoonstellingen reizen bezoekers speciaal naar Leeuwarden en ze blijven vaak een nachtje slapen of een hapje eten. We ontvangen zo'n 40.000 bezoekers per jaar. 

Onderwijs en activiteiten

Met onze onderwijsprogramma's inspireren we jonge Friezen. Zeker in Leeuwarden, waar in sommige wijken 60 procent van de kinderen in armoede leeft, willen we ons steentje bijdragen. We ontwikkelen onze programma's in nauwe samenwerking met het veld en de leerlingen, waardoor ze aansluiten bij hun belevingswereld en voldoen aan de eisen die het onderwijs stelt (kerndoelen en eindtermen). We bereiken het PO, VO en MBO (inclusief de speciale onderwijsvormen).

Groen en duurzaam

Het Keramiekmuseum Princessehof en Fries Museum werken aan een groenere bedrijfsvoering in de strijd tegen klimaatverandering. De musea willen bijdragen aan de Sustainable Development Goals en aan de brede welvaart voor de regio. Om van verduurzaming een serieus speerpunt te maken is binnen het museum een projectleider duurzaamheid aangesteld, die onderzoek doet naar de verschillende mogelijkheden en een duurzaam actieplan opstelt. Bovendien is er een interne Green Team dat doorlopend voorstellen aandraagt voor circulaire en milieuvriendelijke initiatieven en alternatieven. Onder de medewerkers is het enthousiasme en de bereidheid om meer aan duurzaamheid te doen groot en samen zien zij er structureel op toe dat de musea waar mogelijk duurzame keuzes maken. Dit geldt voor meerdere aspecten, van inkoop van alle materialen en diensten tot hergebruik bij tentoonstellingsbouw.

Het Princessehof presenteert bovendien een meerjarenprogramma van twaalf tentoonstellingen over duurzaamheid. Conservator Wendy Gers richt zich hiermee op keramiek met een lagere milieu-impact dan ‘traditionele’ keramiek, die een hoge ecologische voetafdruk heeft. De serie toont een breed scala aan makers die innovatieve benaderingen, materialen en productieprocessen ontwikkelen om keramiek bewust om te zetten in een ethisch meer verantwoorde, duurzame en milieuvriendelijke praktijk. Sustainable Ceramics #1: Recycled, Repaired, Reactivated is de eerste van deze reeks tentoonstellingen en onderzoekt duurzaamheid allereerst op het gebied van recyclen en het repareren van bestaand keramiek. Het organiseren van deze tentoonstelling heeft ons kritisch doen kijken naar onze werkwijze en gestimuleerd om op zoek te gaan naar duurzame alternatieven. We hebben al een aantal stappen genomen om deze tentoonstelling zo duurzaam mogelijk te produceren, maar we realiseren ons dat er nog veel meer kan worden gedaan. Om de milieu-impact van de tentoonstelling te minimaliseren, hebben we waar mogelijk duurzame keuzes gemaakt.

Gezamenlijke organisatie

Het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof vormen een organisatie van twee zelfstandige en eigentijdse musea waar kwaliteit en publiek voorop staan. Het Fries Museum vertelt het Ferhaal fan Fryslân aan de hand van de grootste provinciale collectie van Nederland. Lees hier meer over de organisatie.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer