Princessehof verwerft nieuw werk Geng Xue

Het Princessehof heeft nieuw werk aangekocht van de kunstenaar Geng Xue (1983, China). Het gaat om het werk The Name of Gold,  waarmee ze op de Biënnale van Venetië (2019) groot succes had. De aanwinst, bestaande uit een animatiefilm en sculpturen, zal vanaf 10 oktober 2020 te zien zijn in de grote tentoonstelling Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art. Geng Xue maakt internationaal furore met haar films en installaties. De jonge Chinese kunstenaar werd in 2017 genomineerd voor de belangrijkste kunstprijs van haar thuisland: de Award of Art China.

De video van The Name of Gold begint met afbeeldingen van een zwart-witte wereld. Het zwart en het wit symboliseert wreedheid en humor, realiteit en illusie, aarde en hemel. In het verhaal zijn de mensfiguren van klei getekend door trauma, worstelingen of verleidingen. Maar door het gebruik van goud laat Geng Xue ook verlangen en hoop doorschemeren. In een zwart-wit wereld werken ze in een soort mijn. De werkende kleimensen vormen een intense reflectie op het leven en op ons collectief gedrag: de mens is zelf verantwoordelijk voor milieu en natuur, maar offert vaak de meest waardevolle zaken op voor tijdelijke belangen en doelen.

GENG Xue, The Name of Gold, 2019, still, photograph Liu Dapeng
GENG Xue, The Name of Gold, 2019, still, photograph Liu Dapeng

De animatiefilm wordt samen gepresenteerd met grote bergachtige sculpturen. In de bergen zitten monitoren waar korte films op te zien zijn, waarover de kunstenaar zelf zegt: “(…)characters are rolling in a golden world, like fetuses in a golden womb. The viewers look down at the screen, like peering into a well to find the fountain of life. The illusory visual experience highlights the perception of fate.”.” Life and death are the irreversible fate, and also the natural law of human evolution.”

La condition humaine
Dit hoofdthema van de mens, gevormd door zijn omgeving, loopt als een rode draad door de nieuwe tentoonstelling Human After All: Ceramic Reflections in Contemporary Art. De gepresenteerde werken, sculpturen en installaties van tien kunstenaars uit Oost en West, appelleren niet aan rationele gevoelens, maar stellen primaire menselijke eigenschappen en aspecten aan de orde; la condition humaine, de mens met zijn beperkingen, nietig of zelfbewust, mooi of wreed. Deze tentoonstelling past in een reeks van toonaangevende hedendaagse kunstpresentaties van internationale allure, samengesteld door curator Tanya Rumpff.

Opkomend talent
Geng Xue was eerder te zien in 2017 bij de jubileumtentoonstelling In Motion in het Princessehof. Ook exposeerde ze in de Biënnale van Venetië (2019), in de Biënnale van Sydney (2018), in de Biënnale van Venetië (2018) en de Busan Biënnale (2014). Haar werk werd tentoongesteld in musea zoals Berkeley Museum of Art (Californië, Verenigde Staten), Miro Museum (Fundacio Joan Miro) (Barcelona, Spanje), Museum voor Toegepaste Kunst (Frankfurt, Duitsland) en Museum voor hedendaagse kunst (Shanghai, China). Haar werk zit in de collecties van o.a. CAFA Art Museum (Beijing, China), National Museum of Wales (Verenigd Koninkrijk),  Kwangju Art Museum (Zuid-Korea), Seto city Art museum (Japan) en Keramiekmuseum Princessehof (Leeuwarden, Nederland).

Postadres
Postbus 1239
8900 CE Leeuwarden (NL)
Bezoekadres
Grote Kerkstraat 9
8911 DZ Leeuwarden (NL)

+31(0)58 2 948 958
info@princessehof.nl

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag geopend

Maandag gesloten


© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden | disclaimer