In 1975 start Annemie Boissevain met haar galerie in een expositieruimte aan de Brouwersgracht in Amsterdam. In de afgelopen decennia heeft de galerie zich gespecialiseerd in sculpturale keramiek en zo naam gemaakt. Boissevains durf om van de gebaande paden af te wijken maakte haar galerie geliefd onder kunstenaars.
De Van Achterberghprijs wordt tweejaarlijks toegekend aan een persoon of instelling die van bijzondere betekenis is voor de ontwikkeling van de hedendaagse keramische kunsten in Nederland. Deze toekenning is ingesteld ter nagedachtenis aan de keramiekverzamelaar en -kenner J.W.N. van Achterbergh. Enkele kandidaten passeerden de revue maar de juryleden waren unaniem in de voordracht van de eigenaresse van Galerie De Witte Voet. Recent sloot zij, na meer dan veertig jaar, de deuren van haar galerie in Amsterdam.
Diversiteit
De tentoonstelling toont de kwaliteit en de diversiteit van het werk dat in de afgelopen 42 jaar door De Witte Voet geëxposeerd is. Het merendeel van de werken die worden getoond zijn destijds aangekocht door het Princessehof via Galerie De Witte Voet. De kunstenaars komen uit binnen- en buitenland en de werken zijn vaak experimenteel van aard. Anne-Marie van Sprang maakt speciaal voor de tentoonstelling een installatie. Verder is er werk te zien van onder anderen Satoru Hoshino, Maarten Heijkamp, Pablo Ponce, Nick Renshaw, Piet Stockmans en Irene Vonck.