Uitbundig en barok; de werken van Koen Theys zijn opvallende, kleurrijke verschijningen. Maar achter die façade gaat een scherpe, kritische ondertoon schuil. Met het werk The Mining of the Natural Resources II toont Theys een schatkist gevuld met goudstukken, diamanten en juwelen. Het is een overdadig tafereel volledig gemaakt van klei, letterlijk het slijk der aarde. Het werk toont op deze manier een groot contrast tussen de rijkdom die het verbeeldt en de aardse materialen waarvan het gemaakt is.
De dertien excentrieke maskers van The Family of Man zijn gebaseerd op verschillende culturen. Een van de gezichten hangt apart, als verstoten uit de groep. Maar waarom? Het werk is een reflectie op groepsvorming. Op hoe we onze identiteit afspiegelen aan de massa en hoe dit ons gedrag beïnvloedt.
Het kleine werk Abstraction doet denken aan spirituele beelden, zoals de Kaäba in Mekka of het werk Zwarte Vierkant van Malevitsj. Toch lijkt het alsof wormen deze spiritualiteit beleven. Theys liet zich inspireren door de traditie van het aanbidden van heiligdommen en relikwieën in verschillende culturen.
Koen Theys
Koen Theys volgde de opleiding beeldhouwen aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent en de filmopleiding in Sint-Lucas Brussel. Werk van Theys is onder andere opgenomen in de collecties van het MoMA (New York), S.M.A.K. (Gent) en Centre Pompidou (Parijs).