Online
De collectie werd verder toegankelijk gemaakt via laagdrempelige artikelen op de website, in de nieuwsbrief of via de social mediakanalen. De site van het Princessehof is dit jaar 125.000 keer bezocht. 80% van de bezoeken kwam uit Nederland. De site werd verder goed bezocht vanuit België, Ierland, Duitsland, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, China, Frankrijk en Zuid-Korea. 47% vond ons via een zoekmachine, 25% kwam direct op de site en we zijn er trots op dat maar liefst 17% werd doorverwezen via een andere site, de nieuwsbrief of social media. Facebook is hierbij het effectiefste social mediakanaal. De homepage werd het meest bezocht, gevolgd door de pagina over Feest!. Hierna volgden de pagina over Escher, de entreeprijzen, de pagina over Maria Louise en de collectiepagina.
Bezoekersroute Kunst en Koken
Bij het kookboek van het Princessehof is een videoserie gemaakt. Via een speciale website kunnen bezoekers een route volgen langs de voorwerpen uit het boek en ter plekke de video's bekijken. De minidocu's zijn ook via de website te bekijken.
Nieuwsbrief
De nieuwsbrief van het Princessehof telt meer dan 4.000 leden. De nieuwsbrief wordt ontzettend goed gelezen: met een openingspercentage van 50% zitten we ver boven het gemiddelde van 20% tot 30%. We verstuurden in 2023 11 nieuwsbrieven, met name over tentoonstellingen en activiteiten, maar ook (verhalen over) collectiestukken komen aan bod. De nieuwsbrief over de zomervakantie werd het best geopend met 57%. Naar specifieke groepen (bijvoorbeeld bezoekers van activiteiten of tentoonstellingsopeningen) sturen we bovendien nieuwsbrieven op maat.
Social media
Op Facebook heeft het Princessehof 5.700 fans en op Instagram 4.000 volgers. We bereikten in 2023 ruim 236.000 mensen met onze berichten. Op Facebook is 80% van onze volgers vrouw en 30% is 65+. 45% is tussen 45 en 65 jaar. 25% is jonger dan dat. Op Instagram is 70% vrouw en is het grootste deel (50%) tussen 35 en 55 jaar. 25% is jonger dan 35 en 25% is 55+. Opvallend is dat een groot deel van de volgers op Instagram van buiten Nederland komt: 44%. We merkten dat de berichtgeving rond de inbraak de meeste interactie opleverde. Drie van de top 5 berichten gingen over dit onderwerp en kregen elke tussen de 435 en 865 reacties. Met 668 likes was het bericht over eierschaalporselein ook populair en een bericht over street-art rond Escher kreeg 262 likes. Op Instagram kreeg de inbraak ook de meeste aandacht met 339 en 315 reacties. Een bericht over het getatoeëerde beeldje van Jessica Harrison kreeg 245 likes en een post over delfts blauwe mode 224. Een speelse reel over typisch museumweer kreeg 217 likes.