Activiteiten
Kinderen die met hun families naar het museum kwamen, volgden bijvoorbeeld een familiespoor bij de tentoonstellingen Human After All of KOREA. In de schoolvakanties werd extra uitgepakt met verschillende kinderworkshops en de jaarlijkse Prinsen- en Princessedag was weer helemaal uitverkocht. Ook voor uiteenlopende groepen volwassenen organiseerde het museum innovatieve activiteiten. De workshops Kimchipotten en Kimchi maken waren uitverkocht. In de Maand van de Geschiedenis gaven conservatoren Eline van den Berg en Laura Smeets een college over de achtergronden van verschillende makers van keramiek. In de zomermaanden konden bezoekers weer creatief aan de slag tijdens Tekenen in de Tuin.
Over de bezoeker
Na de heropening op 1 juni trok het museum ongeveer de helft minder bezoekers dan gebruikelijk. Bezoekers kwamen vaker uit de eigen provincie en er was veel herhaalbezoek. Dankzij een beperkt aantal tickets per half uur, online kaartverkoop, looproutes en hygiënemaatregelen gaven alle bezoekers aan zich veilig te voelen in het museum.
Het aantal groeps- en activiteitenbezoeken lag door de maatregelen een stuk lager dan in 2019. In verhouding bezochten meer kinderen en jongeren het museum, doordat onderwijsbezoeken veelal gewoon door konden gaan.
Economische betekenis
Van de in totaal bijna 20.000 bezoekers, kwamen dit jaar toch nog 14.000 bezoekers speciaal voor het museum naar Leeuwarden. Zij gaven gezamenlijk 1,7 miljoen euro uit aan winkelen, eten en drinken en overnachten. 4.000 mensen bleven bovendien een of meerdere nachten slapen. Het Princessehof zorgde zo voor zo’n 6.000 overnachtingen in de regio. Er werden 275 artikelen over het Princessehof geplaatst, met een advertentiewaarde van 1 miljoen euro. Hiermee kreeg ook Leeuwarden weer veel nationale aandacht.
Online
Ook voor de heropening op 4 juni bereikte het museum een breed publiek, met online collectieverhalen, podcasts en video’s. Zo maakte Mischa Blok, presentator bij NPO Radio 1 en Avrotros, de podcast 'Poort' bij de tentoonstelling KOREA. Poort naar een rijk verleden. In de podcast vertelt ze over haar relatie met Korea en in hoeverre haar geboorteland nog als haar thuis aanvoelt. Mischa doet dit in haar eigen, kenmerkende stijl: persoonlijk, kwetsbaar en onderzoekend. Het aantal volgers op de Instagram van het Princessehof verdubbelde in korte tijd. Gezinnen konden tijdens de voorjaarsvakantie het Princessehof in huis halen met een gratis knutselpakket en een online workshop maskers maken, geïnspireerd op de tentoonstelling Human After All.