Over de bezoeker
Met 43.745 bezoekers was 2019 een goed jaar voor het Princessehof. In de tien jaar voor de herinrichting trok het museum gemiddeld 32.000 bezoekers per jaar. In 2019 trok het Princessehof relatief meer kinderen en jongeren dan in 2018. Ook het aandeel losse verkoop was groter.
Het museum heeft veel nieuwe bezoekers bereikt: 61% kwam voor het eerst naar het museum. Keramiekliefhebbers weten het Princessehof ook goed te vinden. Voor 23% van de bezoekers was het de derde keer of meer dat ze het museum bezochten. Dit bevestigt de rol van het Princessehof als hét nationale keramiekmuseum.
Economische betekenis
Meer dan 29.000 bezoekers kwamen in 2019 speciaal voor het Princessehof naar Leeuwarden. De meeste mensen combineerden hun museumbezoek met een diner, een dagje winkelen of een weekendje Leeuwarden. Gezamenlijk gaven zij 1,4 miljoen euro uit in de stad en de regio. Zo’n 5.000 bezoekers bleven bovendien een of meerdere nachten slapen. Het Princessehof zorgde zo voor meer dan 9.000 extra hotelovernachtingen in Leeuwarden. Het museum kreeg veel media-aandacht en werd in 500 artikelen in verschillende media genoemd, met een mediawaarde van bijna 1 miljoen euro.
Online
De website van het Princessehof is het afgelopen jaar meer dan 103.000 keer bekeken. Op Facebook steeg het museum van 3.437 naar 3.900 volgers. Ook is het museum nu te vinden op Instagram.