Succesvol 2024
Met twee toptentoonstellingen
Succesvol 2024

2024

Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden kijkt tevreden terug op 2024 met twee toptentoonstellingen

Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden heeft een succesvol jaar achter de rug. Maar liefst 55.000 mensen bezochten het museum. Porseleinkoorts (2 maart tot en met 1 september 2024) vertelde over de ontstaansgeschiedenis van Europees porselein en kreeg lovende recensies van de pers (4 sterren van NRC, Trouw en Volkskrant). Ook bezoekers oordeelden enthousiast en gaven de tentoonstelling een 8,7. Wu Zetian, over de eerste vrouwelijke keizer van China, bevat topstukken die China vrijwel nooit verlaten. De tentoonstelling werd door NRC beoordeeld met 5 sterren en door bezoekers met een 8,6.

We delen graag een aantal hoogtepunten van 2024

  • Het Princessehof verwelkomde 55.000 bezoekers.
  • Hiervan kwamen 30.000 speciaal voor het museum naar Leeuwarden, wat een economische impact had van €4 miljoen.
  • Porseleinkoorts, over de ontstaansgeschiedenis van Europees porselein, kreeg lovende recensies van de pers (4 sterren van NRC, Trouw en Volkskrant) en bezoekers (8,7).
  • We presenteerden een unieke expositie over Wu Zetian. De tentoonstelling over de eerste vrouwelijke keizer van China (met zeldzame topstukken) werd beoordeeld met 5 sterren door NRC en bezoekers gaven een 8,6.
  • De collectie werd uitgebreid met een zeldzame 16e-eeuwse kinrande doos uit Jingdezhen, China (één van drie in de wereld) en een volledig Amstelporselein-servies uit de 19e eeuw.
  • Rondleidingen in het Chinees bij Wu Zetian, een Iftarmaaltijd, gebarentaalrondleidingen, en kleicafés trokken een breed publiek.
  • Gratis publieksopeningen, vakantie-activiteiten en de drukbezochte Prinsen- en Princessedag maakten het museum toegankelijker.
  • Ter ere van het 50-jarige bestaan van de Vereniging van Vrienden presenteerde het museum de tentoonstelling Gouden Vrienden, met meer dan 25 hedendaagse keramiekwerken.
  • Het museum inspireerde leerlingen en studenten met onderwijsprogramma’s en ontwerpwedstrijden bij de tentoonstellingen Sustainable Ceramics #1, Porseleinkoorts en Wu Zetian.
  • Het Princessehof ontving maar liefst 2 Michelinsterren.
  • De website werd meer dan 200.000 keer bezocht. Porseleinkoorts kreeg een eigen podcast (Porseleincast), en de sociale media bereikten 15.000 volgers.

2025 en verder

Vanaf de zomer van 2025 presenteert Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden met trots de grote overzichtstentoonstelling Unbroken, gewijd aan de internationaal gelauwerde kunstenaar Bouke de Vries. Deze tentoonstelling biedt een unieke blik op het werk van een van Europa's meest innovatieve en veelzijdige keramisten. De Vries, geboren in Utrecht en nu woonachtig in Londen, is van oorsprong restaurator. Zijn vakmanschap vormt de basis voor een artistieke praktijk waarin hij gebroken keramiek tot nieuwe, verrassende kunstwerken transformeert. Het museum is ook al volop bezig met de voorbereiding van een tentoonstelling over koffie en koffieculturen, te zien vanaf najaar 2026.

Tentoonstellingen

Van 2 maart tot en met 1 september 2024 presenteerde het Princessehof Porseleinkoorts, over de ontstaansgeschiedenis van Europees porselein. Het zinderende verhaal over twee rivaliserende vorstenhuizen leverde een tentoonstelling vol enorme porseleinen beesten, goud, zoete pastelkleuren, exuberante schilderingen en opengewerkte kunststukken. ‘…een feest van indrukwekkende bruiklenen’, volgens De Volkskrant. ‘Een spektakel van porselein, wild en vol als suikergoed’, schreef Trouw. ‘Met zoveel vakmanschap gemaakt, dat het je de adem beneemt’, aldus NRC. Alle drie de kranten gaven vier sterren. Bezoekers waren eveneens enthousiast en gaven een 8,7. Het museum kreeg dit jaar beschikking over een ruimte op het station in Leeuwarden, waardoor er extra aandacht kon worden gegenereerd voor de tentoonstelling. De publiekslieveling Porseleinkoorts werd opgevolgd door de indrukwekkende tentoonstelling Wu Zetian (26 oktober t/m 25 mei 2025), over de eerste vrouwelijke keizer van China. De expositie is uniek in Europa, er zijn topstukken van ongekende kwaliteit te zien die China vrijwel nooit verlaten. De tentoonstelling kreeg maar liefst vijf sterren van NRC en bezoekers geven een 8,6. Galerie Terra Delft ontving dit jaar de Van Achterberghprijs omdat zij met enorme passie en doorzettingsvermogen pleitbezorgers zijn voor de keramiek in Nederland. Van 17 augustus 2024 t/m 25 mei 2025 presenteert Keramiekmuseum Princessehof een selectie van tien werken uit de collectie van Terra Delft, en één werk uit de collectie van het Princessehof. Van 30 november 2024 t/m 26 oktober 2025 onderzoekt het Princessehof de verwantschap en diversiteit tussen soorten en wezens. Of we nu mensen, dieren, planten of andere levensvormen zijn; wat verbindt ons? Oracles from Far & Near bevat (grote) keramische sculpturen en installaties, tekeningen en batiks van kunstenaars met een gedeelde interesse in verschillende levensvormen (zowel echt als denkbeeldig), evolutie en veerkracht. Al vijftig jaar wordt het Princessehof bijgestaan door een club trouwe keramiekliefhebbende Vrienden. De Vereniging van Vrienden van Keramiekmuseum Princessehof verzamelt toonaangevend hedendaags keramiek en geeft die in bruikleen aan het Princessehof. Ter gelegenheid van hun 50-jarig bestaan, en als dank voor hun steun, presenteert Keramiekmuseum Princessehof de jubileumtentoonstelling Gouden Vrienden (22 juni 2024 t/m eind 2025), met een selectie van meer dan 25 werken.

Collectie

De collectie van circa 35.000 objecten is voortdurend in beweging. Het museum is bijzonder trots op de aanwinst van een zeldzame 16de-eeuwse kinrande doos uit Jingdezhen, China, met steun van het Mondriaan Fonds, de Vereniging van Vrienden van Keramiekmuseum Princessehof en de Club Céramique van het museum. De vierdelige porseleinen stapeldoos, gedecoreerd met overglazuur ijzerrood en bladgoud, werd vermoedelijk gebruikt als luxe-item tijdens de Japanse theeceremonie. Wereldwijd zijn slechts drie van dergelijke stukken bekend, waarvan de andere twee zich bevinden in privécollecties in Japan en Brazilië. Het bijzondere stuk is toegevoegd aan de vaste presentatie. Het museum verwierf ook een volledig servies van Amstelporselein (begin 19de eeuw), een primeur in zijn omvang en verscheidenheid aan vormen. Er is extra aandacht voor de herkomst van onze collectie. Een student aan de Universiteit van Amsterdam is dit najaar begonnen aan een onderzoek en in de vaste opstelling van het museum is een speciale route te volgen over de koloniale geschiedenis.

Online

De collectie werd verder toegankelijk gemaakt via laagdrempelige artikelen op de website, in de nieuwsbrief en via de social mediakanalen. De site, die in december een visuele update kreeg, is dit jaar ruim 200.000 keer bezocht en de online fanbase bestaat uit ruim 15.000 mensen. Bij Porseleinkoorts startte het museum een speciale podcast: Porseleincast, met achtergrondverhalen over de tentoonstelling en de voorwerpen.

Inclusief en toegankelijk

Het Princessehof verwelkomde een zeer divers publiek. Met het activiteitenprogramma bij Wu Zetian spreekt het museum specifiek ook de Chinese gemeenschap aan, bijvoorbeeld door de inzet van rondleidingen in het Chinees. Naar schatting had 80% van de bezoekers van de gratis openingsdag een Chinese achtergrond. Ook de Iftarmaaltijd tijdens de Ramadan werd weer drukbezocht. Het museum verlaagde de drempels verder door de inzet van gebarentaalrondleidingen, gratis tekenen in de tuin, een kringloopwedstrijd en een kleicafé. Voor kinderen organiseerde het museum weer een uitverkochte Prinsen- en Prinsessendag en gratis vakantie-activiteiten (kinderen hebben altijd gratis toegang). Het symposium bij Porseleinkoorts bood verdieping aan keramiekliefhebbers van over de hele wereld. De speciale onderwijsprogramma’s konden ook dit jaar weer rekenen op veel enthousiasme. De grootste groep kwam vanuit het voortgezet onderwijs voor de tentoonstellingen Sustainable Ceramics #1, Porseleinkoorts en/of Wu Zetian. Bij elke tentoonstelling vond een ontwerpwedstrijd plaats en werd leerlingenwerk gepresenteerd in onze speciale onderwijspresentatieruimte. De verschillende docentenmiddagen voor het Voortgezet Onderwijs werden goedbezocht. Creatief vakman-studenten van Firda maakten bij de tentoonstelling Sustainable Ceramics #1 keramische objecten waarin ze reflecteerden op duurzaamheid en keramiek. Fashion-studenten van het Alfa-college (Groningen) en Firda (Leeuwarden) ontwierpen bij de collectiepresentatie een rok en top. Beide opleidingen hebben we een podium geboden: een tijdelijke expositie voor de studenten van het Alfa-college en een modeshow op zaal voor de Firda-studenten.

Economisch en zakelijk

Het museum droeg niet alleen maatschappelijk en cultureel bij, maar kon ook economisch van betekenis zijn. Zo’n 30.000 bezoekers kwamen speciaal voor het museum naar Leeuwarden en gaven 4 miljoen euro uit aan overnachten, winkelen, eten en drinken en andere activiteiten. Er werden 400 artikelen geschreven over het museum (en daarmee ook over de stad) met een advertentiewaarde van zo'n 2 miljoen euro. Michelin verraste het museum door toekenning van maar liefst 2 sterren in de categorie Travel &Culture, en dat betekent dat we behoren tot de absolute top van culturele bestemmingen. Een prachtige erkenning voor onze uniek collectie, bijzondere tentoonstellingen en onvergetelijke bezoekerservaring. Het museum zoekt doorlopend naar manieren om de eigen inkomsten te vergroten en bracht bij zowel Porseleinkoorts als Wu Zetian een rijk geïllustreerd publieksboek uit. De vriendenvereniging van het museum werd dit jaar uitgebreid met 125 mensen, vooral dankzij een speciale actie waarbij nieuwe vrienden een van de boeken gratis kregen. Het museum organiseerde dit jaar een excursie naar de Harlinger Aardewerkfabriek en een vierdaagse Vriendenreis naar Dresden en Meissen. Dit jaar deed het museum voor het eerst meer aan de jaarlijkse VriendenLoterij VIPdagen.

Tot slot

2024 is een bijzonder jaar geweest voor het museum, dat twee zeer goed ontvangen tentoonstellingen met vele uitzonderlijke bruiklenen kon presenteren. Het succes van 2024 vormt een contrast met 2025, het jaar waarin ook Keramiekmuseum Princessehof de gevolgen gaat voelen van de financiële problemen waarin het Fries Museum is geraakt, als gevolg van langdurige onderfinanciering door de Provincie Fryslân. De reorganisatie die het Fries Museum voor 2025 heeft afgekondigd zal ook het Princessehof raken, vanwege de organisatorische verbinding tussen beide musea. Desondanks zal Keramiekmuseum Princessehof onverminderd blijven inzetten op zijn culturele, maatschappelijke en economische bijdrage aan een bruisende regio voor iedereen, onder het motto ‘exclusief voor iedereen’.

Keramiekmuseum Princessehof en zijn tentoonstellingen werden dit jaar mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, Provincie Fryslân, Mondriaan Fonds, Stichting Van Achterbergh Domhof, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof, Turing Foundation, St. Anthony Gasthuis, Ottema-Kingma Stichting, Cultuurfonds, M.A.O. C. Gravin van Bijlandt Stichting, Club Céramique, Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting Ritske Boelema Gasthuis, Leeuwarder Ondernemers Fonds, Keramiekstichting Smeele van der Meulen, Stichting Zabawas, Boelstra-Olivier Stichting, Herbert Duintjer Fonds, Blockbuster Fonds, FB Oranjewoud, Hendrik Muller Fonds, De Gijselaar-Hintzenfonds.

Postadres
Postbus 1239
8900 CE Leeuwarden (NL)
Bezoekadres
Grote Kerkstraat 9
8911 DZ Leeuwarden (NL)

+31(0)58 2 948 958
info@princessehof.nl

Openingstijden

Dinsdag t/m zondag geopend

Maandag gesloten


© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden | disclaimer