Experiment
Huid & Haar laat een breed, internationaal verzamelgebied zien. Naast een diversiteit in vorm, functie en herkomst tonen de werken ook in welke mate hedendaagse keramisten experimenteren in hun werkwijze. Bijvoorbeeld het samenspel van fotografie en het sculpturale van Rachel de Joode (1979, Nederland), zij fotografeert oppervlaktes van klei, gips, huid en aarde en print deze op keramiek. Sky Excavation van Oscar Santillan (Ecuador, 1980) komt voort uit klei van vier verschillende buitenaardse grondsoorten (Venus, Mars, Mercurius en de Maan). De samenstelling van de grondstoffen is een samenwerking tussen de Ecuadoraanse kunstenaar en sterrenkundigen. De tentoonstelling is een ode aan keramiek van deze tijd, in al zijn vormen. Van organisch tot experimenteel en van Oost tot West.
Persoonlijke verhalen
Meer dan welk ander medium ook is keramiek van alle tijden en van iedereen, verleidelijk en praktisch, als design en gebruiksvoorwerp, een spiegel van de cultuur waaruit zij voortkomt. De kunstenaars kiezen voor keramiek vanwege de directheid en de kneedbaarheid, de veranderlijkheid van het materiaal, die na het risicovolle stookproces juist in het geheel niet meer manipuleerbaar is. Behalve de werken zelf spelen ook de verhalen rondom de verwerving een rol. Alle aanwinsten zijn onder de vleugel van conservator Tanya Rumpff aan de collectie toegevoegd. In de tentoonstelling vertelt ze over haar fascinatie met keramiek en de filosofie achter deze verwervingen.
Collectie Nederland
Een museumcollectie staat nooit stil, met dank aan fondsen en schenkingen van particulieren. De beeldende keramiek heeft zich ontwikkeld tot een dynamisch en geliefde discipline binnen de hedendaagse kunst. Het nationale Keramiekmuseum Princessehof heeft zich de laatste jaren tot toonaangevend museum op dit terrein ontwikkeld. Met als hoogtepunten de tentoonstelling In Motion (2017) en Human After All (nu te zien). Curator Tanya Rumpff speelt hierin een leidende rol. Op de tweede verdieping van het museum staat de hedendaagse kunst en actueel design centraal, met vier tot vijf solopresentaties per jaar, zoals de afgelopen jaren van Jennifer Tee, Babs Haenen, Lennart Lahuis, Anne Wenzel, Floris Wubben en Johan Tahon. Het museum ontwikkelt zijn collectie actief, ook als inspiratiebron voor nieuwe generaties ontwerpers en kunstenaars. Het Princessehof wil een podium zijn voor de ontwikkeling van keramiek als zelfstandige discipline in de beeldende kunst en ervoor zorgen dat deze ontwikkelingen goed vertegenwoordigd worden in de Collectie Nederland.
Partners: Ottema-Kingma Stichting, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof en Club Céramique
Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed) en Stichting Van Achterbergh-Domhof
Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden