Ontwerper Jelle Mastenbroek toont in zijn solotentoonstelling in het nationale keramiekmuseum twee installaties, waaronder een nieuw werk. Na een druk op de knop produceert de zelfspelende piano annex porseleinkast fascinerende composities. Een tweede installatie, Splendour Lender, zet vraagtekens bij de ware functie van geld: een muntstuk is het instrument om de machine tot leven te laten komen. Beide werken stellen de bezoeker in staat keramiek op een geheel nieuwe manier waar te nemen.
Muzikale huiskamer
Mastenbroek vond zijn inspiratie voor de Splendour Lender in de oer-Nederlandse pronkkast. Hier werden vroeger de duurste bezittingen in geëtaleerd om de status van een familie aan te tonen. De muzikale machine wordt samen met de nieuwe installatie gepresenteerd in een huiskamersetting. De ogenschijnlijk typische huiskamer-iconen - een pronkkast, piano en porseleinkast - hebben een nieuwe functie gekregen maar wekken door de traditionele setting toch nostalgie op.
Internationaal
Ontwerper Jelle Mastenbroek studeerde aan Design Academie Eindhoven. Mastenbroek zet met zijn ontwerpen aan tot heroverweging van traditionele functies en zoekt naar nieuwe betekenissen. In 2016 won Mastenbroek de Milano Design Award 2016 – Best Technology.
Steeds vaker verwerken Nederlandse designers keramiek in hun ontwerpen. Keramiekmuseum Princessehof belicht deze beweging met een nieuwe jaarlijkse serie designtentoonstellingen onder de noemer Design#. Design#4: Jelle Masterbroek opent tegelijkertijd met tentoonstellingen van Lennart Lahuis en Galerie De Witte Voet.