Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden viert dit jaar zijn 100-jarig jubileum met een grote heropening. Het nationale keramiekmuseum krijgt een volledig nieuwe presentatie van de vaste collectie op de eerste verdieping. Daarnaast worden de entree, de winkel, het kassagebied, de theesalon en de tuin compleet vernieuwd. Op 9 oktober sluit het museum voor de laatste fase van de verbouwing. Vanaf 2 december is het vernieuwde Princessehof open voor publiek. Met de nieuwe opstelling van de vaste collectie en maar liefst vier exposities met hedendaagse keramiek is het museum klaar voor Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018.
In 2017 is het honderd jaar geleden dat de Friese notaris Nanne Ottema voor het eerst de deuren opende van het Princessehof. Het jubileum wordt na de verbouwing groots gevierd met de heropening van het museum. Keramiekmuseum Princessehof presenteert dan naast de nieuwe opstelling van de vaste collectie de tentoonstelling In Motion, met grote hedendaagse keramische installaties uit Oost en West, een nieuwe editie van EKWC@Princessehof met Caroline Coolen en twee exposities met nieuw werk van kunstenaar Johan Tahon en van ontwerper Floris Wubben.
Vernieuwd museum
De verbouwing van het Princessehof beslaat drie facetten. De museumcollectie, met onder meer een belangrijke verzameling Chinees porselein, Delfts Blauw en Nederlandse art-nouveau- en art-decokeramiek, krijgt een nieuwe presentatie. Een toegankelijke en aantrekkelijke opstelling maakt de invloeden uit Oost en West zichtbaar en laat zien dat keramiek van alle tijden is en van iedereen. Daarnaast wordt het entreegebied verbouwd. De museumentree verplaatst naar de winkel, het kinderatelier gaat naar de eerste verdieping en de theesalon krijgt een nieuwe plek aan de tuin. Ook de paleistuin wordt geheel vernieuwd en aan de tuinzijde komt bovendien een extra ingang tot het museum. De tentoonstellingszalen op de begane grond en de tweede verdieping blijven beschikbaar voor cultuurhistorische wisselexposities en hedendaagse keramiek in beeldende kunst en design.
In Motion: ceramic reflections in contemporary art
In Motion is de grootste hedendaagse kunsttentoonstelling ooit in het Princessehof. Monumentale installaties van gevestigde kunstenaars en opkomend talent uit Oost en West vullen de zalen. Met hun werk tonen Céleste Boursier-Mougenot (1961), Roger Hiorns (1975), Meekyoung Shin (1967), Claire Verkoyen (1959), Geng Xue (1983) en David Zink Yi (1973) dat de ontwikkelingen rond keramiek wereldwijd volop in beweging zijn. De installaties variëren van een levensgrote inktvis in een plas inkt tot een totaalervaring waarin een bad met tientallen porseleinen schalen oplicht in een donkere ruimte. De tentoonstelling is te zien van 2 december 2017 tot en met 6 mei 2018.
Johan Tahon: Monk
Op de tweede verdieping van het Princessehof is het figuratieve werk van de toonaangevende Vlaamse beeldhouwer Johan Tahon (1965) te zien. De kunstenaar toont contemplatieve figuren en albarelli (apothekerspotten), aangevuld met kleinsculptuur, atelierschetsen en studiemateriaal. Het is Tahons eerste museale solotentoonstelling met keramisch werk, te zien van 2 december 2017 tot en met 25 november 2018.
Design #3: Floris Wubben
In deze solotentoonstelling presenteert ontwerper Floris Wubben (1983) zijn nieuwe werken, die gemaakt zijn met een zelfontworpen machine. Door kracht uit te oefenen op de machine drukt Wubben zijn stempel op het eindresultaat en is ieder object uniek. De ontwerper geeft vorm aan functionele objecten die door zijn artistieke behandeling meer doen denken aan sculpturen dan aan design. De tentoonstelling is te zien van 2 december 2017 tot en met 25 november 2018.
EKWC@Princessehof: Caroline Coolen
In de reeks EKWC@Princessehof maakt het museum tentoonstellingen met werk van kunstenaars die een werkperiode in het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk achter de rug hebben. De Belgische Caroline Coolen (1975) is vanaf 2 december 2017 uitgenodigd met haar ruige sculpturen. De keramische assemblages doen denken aan distels, voor de kunstenaar een metafoor voor het ontembare. De tentoonstelling is te zien tot en met 6 mei 2018.
De verbouwing van Keramiekmuseum Princessehof wordt mede mogelijk gemaakt met de financiële steun van de BankGiro Loterij, Ir. Abe Bonnema Stichting, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Stichting Dioraphte, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting Woudsend Anno 1816, St. Anthony Gasthuis, Meindersma-Sybenga Stichting, Stichting Dorodarte, Leeuwarder ondernemersfonds, GGB Bolhuis Fonds, P.W. Janssen’s Friesche Stichting, Stichting Herbert Duintjer Fonds, Boelstra-Olivier Stichting en KLM.