Het vernieuwde Keramiekmuseum Princessehof opent op 2 december 2017 met zijn grootste tentoonstelling van hedendaagse keramiek ooit. In de tentoonstelling In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art zijn installaties te zien van internationaal gevestigde kunstenaars en opkomend talent. Met hun werk tonen Céleste Boursier-Mougenot (1961), Roger Hiorns (1975), Meekyoung Shin (1967), Claire Verkoyen (1959), Geng Xue (1983) en David Zink Yi (1973) dat keramiek wereldwijd volop in beweging is. In Motion is te zien tot en met 6 mei 2018.
Hoe veelzijdig keramiek is, wordt duidelijk in de tentoonstelling In Motion. Zes toonaangevende hedendaagse kunstenaars uit Oost en West laten uiteenlopend bestaand en nieuw werk zien. De installaties variëren van een levensgrote inktvis in een plas inkt tot een totaalervaring waarin een bad met tientallen porseleinen schalen oplicht in een donkere ruimte. Het tentoongestelde werk is nog niet eerder in Nederland te zien geweest.
In Motion
Volgens curator van de tentoonstelling Tanya Rumpff zit in alle werken een vorm van beweging. ‘Soms letterlijk, zoals de drijvende schalen van Céleste Boursier-Mougenot, maar soms ook minder direct, zoals het werk van Meekyoung Shin, geëxposeerd op transportkisten. Bovenal duidt de titel - In Motion - erop dat keramiek in de hedendaagse beeldende kunst volop in ontwikkeling is. De tentoonstelling laat zien dat hedendaagse kunstenaars keramiek omarmen en dat het niet langer uitsluitend een toegepaste kunstvorm is, maar een volwaardig artistiek medium.’
Grenzen tussen kunst en keramiek vervagen
Kunst en keramiek ontmoeten elkaar in de tentoonstelling In Motion. Zo maakt Claire Verkoyen (Curaçao, 1959) een interdisciplinaire installatie, bestaande uit keramische computerprints op flinterdunne porseleinen tegels en 3D-animaties op monitoren. Ook aanstormend talent Geng Xue (China, 1983) combineert media. Met de wisselwerking tussen film en keramiek probeert ze een nieuwe taal te ontwikkelen voor een traditioneel materiaal als porselein. In haar prille carrière heeft Xue al vele tentoonstellingen en prijzen op haar naam staan, onder andere voor Mr. Sea, die getoond wordt in In Motion.
Een enorme wolk schuim doemt op uit een aardewerken vaas in het werk van Roger Hiorns (Birmingham, 1975). In zijn werk is niets wat het lijkt. De vierde kunstenaar is Meekyoung Shin (Zuid-Korea, 1967). Voor de serie Translation maakte zij van zeep replica’s van Aziatisch porselein. Daarnaast siert een keramische inktvis van David Zink Yi (Peru, 1973) de vloer van het Princessehof. Zijn werk is regelmatig te zien in musea, zoals het Williams College Museum of Art (Massachusetts) en het MAK Museum für Angewandte Kunst (Wenen).
Het topstuk van de tentoonstelling is de installatie van Céleste Boursier-Mougenot (Frankrijk, 1961). In 2015 transformeerde hij het Franse paviljoen van de Biënnale van Venetië in een organische ruimte waarin geluid, licht en beweging samenkwamen. Met variations speelt hij eveneens in op de zintuigen. De installatie bestaat uit een bassin met intens blauw water, waarin witte porseleinen schalen ronddrijven. Het toeval bepaalt de compositie, die niet alleen een fascinerende aanblik oplevert, maar ook een klankenspel.
Princessehof 100 jaar
In 2017 bestaat het Princessehof honderd jaar. Het jubileum wordt groots gevierd met een volledig nieuwe inrichting van de vaste collectie en een grote verbouwing van het entreegebied en de tuin, maar ook met een aantal opmerkelijke nieuwe tentoonstellingen. Naast In Motion kunnen liefhebbers van hedendaagse kunst en design op de tweede verdieping van het museum terecht voor twee exposities met nieuwe werken van kunstenaar Johan Tahon en van ontwerper Floris Wubben. Daarnaast presenteert het museum met Caroline Coolen een nieuwe EKWC@Princessehof-tentoonstelling. Keramiekmuseum Princessehof sloot op 9 oktober 2017 tijdelijk de deuren voor de laatste fase van de verbouwing. Op 2 december 2017 is het vernieuwde Princessehof weer geopend voor publiek.