27 mei 2016
Keramiekmuseum Princessehof presenteert met trots de aankoop van twee 17e eeuwse Kakiemon plastieken. De figuren uit Japan staan bekend als bijin, wat mooie elegante vrouw betekent. Deze bijin zijn zeer zeldzaam en verkeren in zeer goede staat. Binnen Europa zijn slechts drie musea met bijinvan dit Japanse porselein in de collectie, waarvan het Princessehof er nu één is. De plastieken worden 26 mei feestelijk gepresenteerd in het Princessehof.
Steun
Keramiekmuseum Princessehof heeft deze twee Kakiemon bijin plastieken kunnen aankopen dankzij steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Themafonds Niet-Westerse Kunst) en het Mondriaan Fonds. Beiden hebben zeer royaal bijgedragen om aan de prijs te voldoen. Ook de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting heeft een bijdrage geleverd bij het verwerven van beide stukken.
Kakiemon
De productietechniek van Kakiemon porselein vindt zijn oorsprong in de 17e eeuw. Het staat daarmee aan het begin van de porseleinproductie in Japan. Pottenbakkers in deze traditie hadden hun werkplaats in Arita op het eiland Kyushu. Hier was de juiste klei aanwezig, die zorgt voor de kenmerkende witte kleur waar Kakiemon om bekend staat. Al snel groeide de plaats uit tot de voornaamste productieplaats van Japans porselein. Inmiddels is de vijftiende generatie Kakiemon actief. Hij geldt in Japan als een van de Levende Nationale Schatten.
Collectie Nederland
In Nederland zijn slechts drie musea in het bezit van Kakiemon porselein: Rijksmuseum Amsterdam, Groninger Museum en Keramiekmuseum Princessehof. Daarnaast heeft Kasteel Twickel een collectie Kakiemon. Deze collecties betreffen voornamelijk de gebruikelijke vormen als borden, schalen en kopjes. Plastieken zijn uiterst zeldzaam. Debijin komen in geen van de openbare collecties voor. Binnen Europa zijn het Victoria & Albert Museum in Londen en het Musei Capitolini in Rome de enige musea met bijin van Kakiemon in de collectie. Met deze aankoop kan Keramiekmuseum Princessehof als geen ander museum in Nederland de wisselwerking tussen Oosterse en Westerse keramiek vertellen en illustreren.
Bijin
De figuren zijn in een mal gemaakt en hebben dezelfde vorm. Ze zijn geïnspireerd op hooggeplaatste courtisanes uit Japan, wat blijkt uit de kleding die beide dames aanhebben. De kimono’s van deze bijin stammen uit de Kanbun periode (1661 – 1673) en worden gekenmerkt door een los gewaad met een zwarte sjerp. De kimono’s zijn in een elegante stijl gedecoreerd met heldere kleuren. Hooggeplaatste courtisanes kregen deze gewaden vaak cadeau van hun klanten.
Meer informatie over deze aankoop binnen de context van de Collectie Nederland vindt u in een presentatie op de website van de Vereniging Rembrandt.