Nieuws

Nieuws

Feestelijk heropeningsweekend Princessehof trekt 4.000 bezoekers

Vrijdag werd Keramiekmuseum Princessehof feestelijk heropend na twee maanden dicht te zijn geweest voor een grote verbouwing ter ere van het 100-jarig bestaan van het museum. De heropening werd voorafgegaan door speeches van Commissaris van de Koning Arno Brok en China-kenner Bettine Vriesekoop in de Grote Kerk. Tijdens de openingsceremonie kregen genodigden vervolgens uitgebreid gelegenheid het vernieuwde museum te bekijken. Met een nieuwe entree, een grotere winkel, een theesalon, de heringerichte tuin, de nieuwe opstelling van de vaste collectie en vier hedendaagse tentoonstellingen is het Princessehof klaar voor 2018, wanneer Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa is.

Het museum sloot begin oktober zijn deuren voor de laatste fase van de verbouwing. Het voormalige stadspaleis van Maria Louise van Hessen-Kassel is volledig vernieuwd, waarbij vooral is ingezet op toegankelijkheid en aantrekkelijkheid. Dit weekend was het museum gratis te bezoeken. Ruim 4.000 enthousiaste bezoekers wisten hun weg naar het nationale keramiekmuseum te vinden, ondanks de verplaatste entree. Het Princessehof is voortaan te bezoeken via de ingang aan de Grote Kerkstraat, door de museumwinkel. Ook is het museum toegankelijk via de vernieuwde paleistuin, grenzend aan de Prinsentuin.

Vernieuwd museum

Met de verbouwing is onder andere de presentatie van de museumcollectie aangepakt, bestaande uit een belangrijke verzameling Chinees porselein, Delfts Blauw en Nederlandse art nouveau- en art decokeramiek. Een toegankelijke opstelling maakt de invloeden uit Oost en West zichtbaar en laat zien dat keramiek van alle tijden is en van iedereen. Daarnaast is het entreegebied volledig op de schop gegaan. Om nog meer publiek naar het museum te trekken zijn de museumwinkel en theesalon nu ook zonder entreebewijs te bezoeken. Bovendien kunnen het entreegebied, de stijlkamer en de Fries-aardewerkzaal in het paleis bezocht worden voor slechts een euro, met het nieuwe entreekaartje Voorproefje Princessehof.

In Motion: Ceramic Reflections in Contemporary Art

Net als voorheen zijn op de begane grond en de tweede verdieping wisselexposities te zien met hedendaagse keramiek in beeldende kunst en design. Zo presenteert het museum tot en met 6 mei 2018 In Motion, de grootste hedendaagse kunsttentoonstelling ooit in het Princessehof. Monumentale installaties van gevestigde kunstenaars en opkomend talent uit Oost en West vullen de zalen. Met hun werk tonen Céleste Boursier-Mougenot (1961), Roger Hiorns (1975), Meekyoung Shin (1967), Claire Verkoyen (1959), Geng Xue (1983) en David Zink Yi (1973) dat keramiek wereldwijd volop in beweging is. De installaties variëren van een levensgrote inktvis in een plas inkt tot een spectaculaire totaalervaring waarin witte porseleinen schalen ronddrijven in drie helderblauwe bassins.

Johan Tahon: Monk

Op de tweede verdieping van het Princessehof is het figuratieve werk van de toonaangevende Vlaamse beeldhouwer Johan Tahon (1965) te zien. De kunstenaar toont contemplatieve figuren, albarelli (apothekerspotten) en kleinsculptuur. Het is Tahons eerste museale solotentoonstelling met keramisch werk, te zien tot en met 25 november 2018.

Design #3: Floris Wubben

In zijn eerste solotentoonstelling in Nederland presenteert ontwerper Floris Wubben (1983) zijn nieuwe werken, die gemaakt zijn met een zelfontworpen machine. Door kracht uit te oefenen op de machine drukt Wubben zijn stempel op het eindresultaat en is ieder object uniek. De ontwerper geeft vorm aan functionele objecten die door zijn artistieke behandeling meer doen denken aan sculpturen dan aan design. Deze tentoonstelling is eveneens tot en met 25 november 2018 te zien.

EKWC@Princessehof: Caroline Coolen

In de reeks EKWC@Princessehof maakt het museum tentoonstellingen met werk van kunstenaars die een werkperiode in het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk achter de rug hebben. De Belgische Caroline Coolen (1975) is tot en met 6 mei 2018 uitgenodigd met haar ruige sculpturen. De keramische assemblages doen denken aan distels, voor de kunstenaar een metafoor voor het ontembare.

De verbouwing van Keramiekmuseum Princessehof wordt mede mogelijk gemaakt met de financiële steun van de BankGiro Loterij, Ir. Abe Bonnema Stichting, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Stichting Dioraphte, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting Woudsend Anno 1816, St. Anthony Gasthuis, Meindersma-Sybenga Stichting, Stichting Dorodarte, Leeuwarder ondernemersfonds, GGB Bolhuis Fonds, P.W. Janssen’s Friesche Stichting, Stichting Herbert Duintjer Fonds, Boelstra-Olivier Stichting en KLM.

© Keramiekmuseum Princessehof - alle rechten voorbehouden disclaimer