Van 25 november 2023 tot en met 3 november 2024 presenteert Keramiekmuseum Princessehof de tentoonstelling Sustainable Ceramics #1. Recycled, Repaired, Reactivated, de eerste in een reeks van drie tentoonstellingen over actuele kwesties als wegwerpcultuur, grondstoffenwinning en de impact van keramiek op de klimaatcrisis. Moet er nog wel nieuwe keramiek worden gemaakt? En zo ja, welke duurzame oplossingen zijn er te bedenken? Leerlingen onderzoeken het werk en werkproces van hedendaagse kunstenaars die allemaal op een bijzondere en eigenzinnige manier bestaand keramiek of alternatieven daarvoor gebruiken. Met inventieve ideeën en tot nu toe onvoorstelbare technieken zoeken zij naar een nieuwe toekomst voor keramiek.
Onderzoekende houding
De onderzoekende houding van deze makers vormt de basis van het onderwijsprogramma. Leerlingen willen we in dezelfde onderzoekmodus zetten, door ze mee te nemen in het werkproces van de makers. De focus ligt in deze eerste tentoonstelling op het onderzoek naar het recyclen en repareren van bestaand keramiek en het experimenteren met alternatieve maakprocessen. Een voorbeeld: in de interactieve installatie van kunstenaar Jie Chen (China, 1988) worden ze op zaal direct aan het werk gezet om te verzinnen hoe je een keramisch voorwerp een nieuwe functie of nieuw uiterlijk kan geven. Hun bijdrage wordt vervolgens onderdeel van de presentatie.
Ontwerpwedstrijd
Na het museumbezoek dagen we de leerlingen uit verder op onderzoek te gaan en beeldend werk te maken, in aansluiting op wat ze hebben gezien in het museum, in de vorm van een ontwerpwedstrijd.
Onze ontwerpwedstrijd vormt de kern van het onderwijsprogramma bij Sustainable Ceramics #1. We dagen leerlingen uit als reactie op de verhalen in de tentoonstelling klassikaal of individueel een beeldende verwerking te maken in de vorm van een installatie of objecten van keramiek, binnen een ontwerpwedstrijd. Hun onderzoeksresultaten presenteren we in de vorm pop-up-presentaties in de speciale ruimte voor onderwijspresentaties, in afwisseling met onze ontwerpwedstrijdpresentaties van de tentoonstelling Porseleinkoorts. Ook kunnen klassen als onderdeel van het onderwijsprogramma een (gratis) workshop/gastles in de klas krijgen, verzorgd door een museumdocent.
Gewoon én bijzonder
Hoofddoel van al onze onderwijsprogramma’s is om te laten zien gewoon en tegelijk bijzonder keramiek is. Dagelijks gebruiken we kopjes, borden en schalen van keramiek, en vaak zonder het te beseffen halen we met keramiek de hele wereld in huis. Tentoonstelling en onderwijsprogramma bieden jongeren een verbreding en verdieping van hun blik op de wereld van makers van keramiek, geschiedenis en verbeeldingskracht, ditmaal rondom het thema duurzaamheid.
Bij het ontwikkelen van het programma betrekken we VO-docenten en -leerlingen, zodat het onderwerp zowel vanuit voor het onderwijs als voor leerlingen relevante perspectieven wordt uitgewerkt.