In de tentoonstelling Gezonken Schatten ontdekten leerlingen scheepswrakken die dankzij onderwaterarcheologie zijn teruggevonden en waarin een verborgen wereld van internationale handel en uitwisseling is te vinden. Ze zagen keramiek en andere voorwerpen uit de negende tot de negentiende eeuw, afkomstig uit zeven scheepswrakken. Elk schip heeft zijn eigen spannende zinkverhaal. Wij organiseerden hier een ontwerpwedstrijd bij.
Onderwijsprogramma
Het programma rondom de ontwerpwedstrijd bestond uit de volgende onderdelen:
- museumbezoek, onder leiding van een museumdocent
- gastles in de klas, verzorgd door een museumdocent
- verwerking in de klas: ontwerp/verhaal/animatie uitvoeren, begeleid door de eigen docent
Keuze uit drie uitdagingen
In het onderwijsprogramma boden we leerlingen drie uitdagingen aan waar ze hun eigen keuze uit konden maken, uitmondend in een ontwerpwedstrijd.
Keramiek – maak een verbeelding voor (een decoratie van) een keramisch voorwerp, geïnspireerd door Gezonken Schatten
Verhaal – schrijf een fictief zinkverhaal bij een schip dat nog teruggevonden moet worden op de maritieme zijderoute
Animatie - verbeeld de reis van een (fictief) schip dat op de maritieme zijderoute verging