Spaanse tegels
Het Alhambra van Escher
M.C. Escher is een van de bekendste kunstenaars die ons land heeft voorgebracht. Hij is wereldwijd bekend van zijn studies van oneindigheid, in elkaar passende meetkundige patronen en onmogelijke constructies. Wat veel mensen niet weten is dat Escher in 1898 werd geboren in het Princessehof, dat destijds een woonbestemming had. Hij bracht in Leeuwarden de eerste vijf jaar van zijn leven door.
Op 24-jarige leeftijd ging hij met twee vrienden reizen en zo kwam hij terecht in Spanje en Italië. Na zijn huwelijk met de Russische Jetta Umiker vestigde hij zich in Italië. Daar begon Escher met het maken van litho’s en houtsnijwerken gebaseerd op Italiaanse landschappen. Hij had in deze periode een paar exposities, maar die leverden nog niet veel geld op. Gelukkig kon hij rekenen op financiële steun van zijn vermogende ouders.
In 1922 en 1936 brengt Escher in Spanje een bezoek aan het Alhambra, het fort van de Moren die in de Middeleeuwen heersten in Andalusië. Hier komt hij in aanraking met -islamitische kunst. De islamitische Moren bouwden paleizen bedekt met tegels in geometrische vormen, met het Alhambra als bekendste voorbeeld. Het hier afgebeelde tegelveld komt ook uit Spanje en is gemaakt in de zestiende eeuw. De decoratie bouwt voort op de Moorse stijl. Dit soort tegels werden oorspronkelijk in de mozaïektechniek uitgevoerd. Hierbij worden alle kleuren in een tegel apart gebakken en vervolgens samengevoegd tot een geheel. Dit was een tijdrovend proces.
In de vijftiende eeuw werd de cuerda seca-techniek geïntroduceerd. Deze techniek (cuerda seca is Spaans voor ‘droog koord’) kwam oorspronkelijk uit Iran en maakte gebruik van wax. Hierdoor konden meerdere kleuren tegelijkertijd worden aangebracht op een tegel. De wax voorkwam dat de kleuren tijdens het bakken uitliepen. Deze productietechniek verliep een stuk sneller, waardoor aan de toegenomen vraag naar tegelwerk kon worden voldaan.