Complex, Organisch en Geometrisch
Keramiek uit de 3D-printer
De regelmatige vervormingen van deze drie verticale cilinders van aardewerk zijn niet met de hand of in een mal gevormd. De klei is laag voor laag door een 3D-printer opgebouwd. Een huzarenstuk, want geprinte klei was nooit eerder stevig genoeg voor grote volumes, ze bezweek onder haar eigen gewicht. Olivier van Herpt (1989) heeft als student aan de Design Academy Eindhoven daarvoor een oplossing gevonden: een zelfgebouwde 3D-printer van twee meter hoog, met een cilinder die rigide klei onder grote druk door de spuitmond duwt. De spuitmond is opgehangen aan drie diagonale assen in een zogenoemde delta (Δ)-opstelling. Na het printen en drogen wordt het resultaat biscuit gebakken. Met deze ontwikkeling won Olivier van Herpt in oktober 2016 de Dutch Design Week New Material Award.
Deze nieuwe productiemethode opent een nieuwe wereld van vormmogelijkheden, gebaseerd op wiskundige algoritmes die de ruimtelijke coördinaten bepalen. Maar de berekening van de coördinaten hoeft niet beperkt te blijven tot zuivere wiskunde. Oliver van Herpt gebruikt bijvoorbeeld ook de toonhoogte en amplitude van geluid (in samenwerking met geluidskunstenaar Ricky van Broekhoven) en de breedte van jaarringen van bomen (in samenwerking met ontwerper en kunstenaar Sander Wassink) om de vorm van het keramische resultaat te bepalen, een aanpak die hij adaptive manufacturing noemt. Bijzonder is dat de kleivormen niet lijken op de gebruikelijke hoekige en onbezielde resultaten van 3D-printers, maar schijnbaar paradoxaal organisch ogen. Die indruk wordt versterkt doordat de klei niet steeds perfect even dik is. Laag op laag veroorzaakt ze verschuivingen of afschuining. De machine aanstoten of laten trillen en andere vormen van mechanische interventie tijdens het productieproces, hebben eveneens invloed op de uiteindelijke vorm.