Anne Wenzel
Roem en ravage
De eenzaamheid van het heldendom druipt van het beeld. Een grote bokaal, versierd met een stralenkrans bovenop en draken als handvatten, straalt vaal de herinnering aan een vergeten overwinning uit. Een vergane banier met jachttrofee is er treurig omheen gedrapeerd. Van bazuingeschal is de laatste echo weggestorven. Roem is ravage geworden.
Hier is fascinatie aan het werk. Sinds 2000 doet Anne Wenzel (1972) onderzoek naar symbolen uit het verleden en de weg die ze afleggen naar het heden, van Berlijn tot Flanders fields. Wat doen mensen met de bokalen van hun eigen of eerdere overwinningen? Hoe lang leven borstbeelden? Waarom ligt er een krans op een graf? Vanuit die vragen maakt ze werk dat de spanning opzoekt tussen gedroomde eeuwige roem en weerbarstig geheugenverlies. Drama, theater en overdaad zijn aan de orde, maar ook de verstilling van het vergeten.
Deze Trophy #16 is onderdeel van de installatie Bright Solitude die Anne Wenzel in 2009 presenteerde. De matte antracietkleurige trofeeën zijn monumentaal in de plaats gekomen van de gewelddadige handeling waaruit ze voortkomen. Deels gesmolten, lijken ze zelf getroffen door een catastrofe die tussen hun ontstaan en het heden ligt. De gehele installatie bestaat, naast keramische bokalen, uit metalen tafels waarop de bokalen eeuwig rusten, en halfverheven kransen als wanddecoratie.