Keramiekmuseum Princessehof heeft recordjaar achter de rug

20 december 2016

Keramiekmuseum Princessehof heeft een buitengewoon goed jaar achter de rug. Het museum stevent af op 39.311 bezoekers. Hiermee is 2016 het succesvolste jaar voor het museum in afgelopen decennia. De meeste mensen komen naar het Princessehof voor Sexy Ceramics. De spraakmakende tentoonstelling, die 27 augustus opende, heeft in 2016 al ruim 20.000 bezoekers getrokken. Keramiekmuseum Princessehof maakt zich op voor 2017, wanneer het museum zijn honderdjarig jubileum viert met een grondige metamorfose.

Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden trok dit jaar 39.311 bezoekers. Daarmee trekt het museum bijna 10% meer bezoekers ten opzichte van 2015 en ruim 50% meer dan in 2014. De helft van het aantal bezoekers kwam voor de tentoonstelling Sexy Ceramics. Deze tentoonstelling over sensualiteit maakte veel nieuwe bezoekers warm voor keramiek: 58% van de bezoekers kwam voor het eerst naar het Princessehof. Ook keramiekliefhebbers blijven het Princessehof bezoeken. Voor 25% van de bezoekers was het de derde keer of meer dat ze het museum bezochten. Dit bevestigt de rol van het Princessehof als hét nationale keramiekmuseum.

Economische betekenis
Van de bezoekers van het Princessehof kwam 78% van buiten Friesland. 53% van de bezoekers gaf aan speciaal voor het museum naar Leeuwarden te komen. Het museum zorgde dit jaar dus voor ruim 16.000 extra bezoeken van de stad Leeuwarden. De meeste bezoekers combineerden hun bezoek met een diner, een dagje shoppen of een weekendje Leeuwarden. Gemiddeld gaf deze groep €87,- uit in de stad. Zo zorgde het Princessehof voor een economische impuls van €1.438.632,-.

Collectie
Het Princessehof heeft dit jaar met de twee Kakiemon plastieken uit de late 17de eeuw absolute topstukken verworven. De figuren uit Japan staan bekend als bijin, wat mooie elegante vrouw betekent. Binnen Europa zijn slechts drie musea met bijin van dit Japanse porselein in de collectie, waarvan het Princessehof er nu één is. De plastieken zijn uiterst zeldzaam en verkeren in zeer goede staat. Het was een kostbare aankoop, mogelijk gemaakt door steun van de Vereniging Rembrandt dankzij het themafonds Niet-Westerse Kunst, het Mondriaanfonds en de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting.

Tentoonstellingen
Eerder in 2016 was de tentoonstelling De 20ste eeuw – keramiek als spiegel van de tijd te zien, een hooggewaardeerde tentoonstelling waarin de vele enthousiaste bezoekers door de audiotour van Frans Leidelmeijer werden meegenomen langs kenmerkende momenten uit de vorige eeuw. Het museum presenteerde bovendien de eerste van een reeks designtentoonstellingen. In Design#1: Olivier van Herpt toonde de jonge ontwerper Van Herpt zijn zelfgemaakte 3D-kleiprinter. Samen met het Groninger Museum presenteert het Princessehof nog tot en met 8 januari 2017 Joost van den Toorn – Something to believe in, waarbij het Groninger Museum beeldhouwwerk en het Princessehof keramiek van de Amsterdamse kunstenaar laat zien. Sexy Ceramics is nog te zien tot en met 9 juli 2017.

Jonge bezoekers
Het Princessehof organiseerde dit jaar 162 activiteiten voor jong en oud met in totaal 2335 deelnemers. Door het uitgebreide onderwijspakket hebben meer dan 4300 onderwijsbezoeken plaatsgevonden. In het najaar bouwden 3100 leerlingen van 18 scholen van Protestants Christelijk Basis Onderwijs Leeuwarden mee aan de tentoonstelling Schervenjacht. Ter ere van het 150-jarig bestaan van de PCBO-scholen verzamelden de leerlingen duizenden scherven en doken de conservatoren in de museumcollectie om een aantal schervenverhalen van het Princessehof te laten zien. Tijdens de jaarlijkse Princessedag op 19 juni kwamen 127 kinderen verkleed als prins of prinses naar de Prinsentuin voor een actief programma met dans, liedjes en kleine workshops. Net als het voorgaande jaar was de dag weer een doorslaand succes met het maximale aantal deelnemers, waaronder een aanzienlijke groep bezoekers die anders niet snel een museum zou bezoeken.

Online
De website van het Princessehof is het afgelopen jaar meer dan 140.000 keer bekeken. Een stijging van 25% ten opzichte van vorig jaar. Ook op social mediagebied was het een goed jaar voor Keramiekmuseum Princessehof. Op Facebook schoot het museum omhoog van 1500 naar 2053 likes. Het aantal volgers op Twitter steeg naar ruim 2400.

Jubileum
De voorbereidingen van het 100-jarig jubileum in 2017 en de internationale projecten in het kader van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 zijn al in volle gang. In de komende jaren gaat het Princessehof samenwerken met het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC). Beeldende kunst en design uit het EKWC wordt de komende jaren geëxposeerd in het Princessehof. In 2017 ondergaat de presentatie van de vaste collectie een transformatie, op een meer publieksgerichte manier wordt het eeuwenoude verhaal van keramiek uit Oost en West gepresenteerd. Ook krijgt de begane grond met de museumwinkel en de theesalon een grondige metamorfose. De heropening is begin september, precies 100 jaar nadat de Friese notaris Nanne Ottema de deuren van het Princessehof voor het eerst opende. Het jubileum wordt luister bijgezet met een grote tentoonstelling van hedendaagse keramische kunst uit Oost en West. Tijdens Leeuwarden-Fryslân Europese Culturele Hoofdstad van Europa 2018 komt het museum met de internationale tentoonstelling Migrating Ceramics, die Nederland laat zien als spil in de ontwikkeling en verspreiding van keramische producten en technieken, van de zestiende eeuw tot vandaag de dag.

Keramiekmuseum Princessehof en zijn tentoonstellingen werden dit jaar mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Woudsend Anno 1816, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum Princessehof, Vereniging Rembrandt, de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Stichting het Old Burger Weeshuis en Fonds 21.