Dichter des Vaderlands Anne Vegter schrijft erotisch gedicht voor Keramiekmuseum Princessehof

10 augustus 2016

Vanaf 27 augustus presenteert Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden Sexy Ceramics, een spraakmakende tentoonstelling over erotiek. Speciaal voor deze tentoonstelling schrijft Anne Vegter, Dichter des Vaderlands en schrijfster van erotische proza en poëzie, een gedicht over erotiek in de keramiek. Dit gedicht wordt onderdeel van de tentoonstelling en krijgt een prominente plek in de peepshow, de vierde en laatste zaal. Vegter brengt haar gedicht bovendien ten gehore tijdens de feestelijke opening van Sexy Ceramics op zaterdag 27 augustus.

In Sexy Ceramics nemen Klassieke Griekse vazen, verfijnd Aziatisch porselein en hedendaagse keramiek van onder anderen Louise Bourgeois en Jessica Harrison de kijker mee in de wereld van seks en verleiding. De tentoonstelling doorloopt de fases van het liefdesspel, van de eerste aanraking en voorzichtige hofmakerij tot expliciete seks. Er is aandacht voor verborgen symbolen, suggestieve vormen, expliciete objecten en voor de sensualiteit van het materiaal klei zelf. In de tentoonstelling is ook werk te zien van de kunstenaar Pieter Kusters, die zich voor zijn werk Ik had al eens… liet inspireren door Vegter’s gedicht Zeventien.

Dichter des Vaderlands Anne Vegter. Foto: Roger Cremers

Anne Vegter
Anne Vegter (1958) is dichter, prozaïst en toneelschrijver. Haar tweede boek, Verse bekken (1990), was het eerste kinderboek in de geschiedenis dat voor de AKO Literatuurprijs werd genomineerd. De jaren erna verscheen proza voor volwassenen: de verhalenbundel Ongekuiste versies (1994) en de novelle Harrie’s hoofdingang (1999). In 1992 verscheen haar eerste dichtbundel Het veerde, later gevolgd door Aandelen en obligaties (2002) en Spamfighter (2007). In 2011 verscheen het lovend ontvangen Eiland berg gletsjer, dat werd bekroond met de Awater Poëzieprijs. In 2004 won Vegter de Anna Blamanprijs voor haar hele oeuvre. Van 2013 tot 2016 bekleedt Anne Vegter het ambt van Dichter des Vaderlands.

De tentoonstelling Sexy Ceramics is van 27 augustus 2016 tot en met 9 juli 2017 te zien in Keramiekmuseum Princessehof te Leeuwarden. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Het Mondriaan Fonds, Het Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Woudsend Anno 1816, Stichting Van Achterbergh-Domhof, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Vereniging van Vrienden Keramiekmuseum en Stichting het Old Burger Weeshuis.